Mehmet Naci Aköz | Çin – Wei-Fang’de

Müze ne zaman kuruldu? Koleksiyondaki ürünler nasıl toplandı?

Türkiye adına katıldığım uluslararası uçurtma festivallerinden biri olan Shenzhen uçurtma festivali için Çin’deydim. Toplamda 4 günlük programımı 8 güne çıkararak Wei-Fang’a  gitmeyi de planlamıştım. Dünya uçurtma başkenti olarak kabul edilen ve dünyanın en büyük uçurtma müzesinin bulunduğu Wei-fang şehrine gitmek açıkçası festivale katılmaktan daha çok ilgimi çekiyordu.

MEHMET NACİ AKÖZ

UÇURTMANIN PEŞİNDE DÜNYAYI GEZİYOR

DÜNYA UÇURTMA BAŞKENTİ WEI-FANG’DA

BİR TÜRK UÇURTMA MARKASI

İstanbul’dan 11 saatlik yolculukla Guangzhou’ya, ardından 3 saatlik uçak yolculuğu ile

Wei-Fang’a ulaştım, Çin’li arkadaşım, Wei-Fang uluslararası uçurtma festivali koordinatörü Liu Zhiping havaalanında beni karşıladı, şehirde kısa bir tur yaptıktan sonra otele yerleştik.
Akşamüstü Wei-Fang uluslararası uçurtma festivali organizasyon komitesi ve uçurtma derneği yöneticileri ile yemekli bir toplantıya katıldım. Oldukça sıcak bir ortamda geçen yemek programında hem yeni uluslararası arkadaşlar edinmiş oldum, hem de Çin uçurtma kültürü ve uçurtma kurumları ile ilgili detaylı bilgilere ulaştım.

Ertesi sabah oldukça heyecanlıydım, çünkü dünyanın en büyük uçurtma müzesi olan

Wei-Fang uçurtma müzesini gezecektim. Liu Zhiping’le beraber müzeye gittik, müze direktörü Li Naigang karşıladı bizi, müze yöneticilerinin ilgisi ve misafirperverliği beni gerçekten etkiledi, özel bir karşılama ile alındığım uçurtma müzesinde hayranlıkla Çin’li uçurtma üstatlarının yaptığı uçurtmaları gördüm. Bol bol fotoğraf çektim, bir adet Türk uçurtmasını uygulamalı olarak yaptım ve uçurtma müzesine armağan ettim, uçurtma müzesi içindeki uçurtma atölyesini inceledim.

Ziyaret sonrasında Dünya Uçurtma Müzesi direktörü Li Naigang gerek workshop’tan gerekse ziyaretten duyduğu memnuniyeti ifade eden kısa bir konuşma yaptı.

“Çok uzaklardan, Türkiye’den müzemizi ziyarete gelmeniz bizi onurlandırmıştır. Ülkemiz uçurtmanın doğduğu yerdir. Wei-fang’ın gökyüzünde 2000 yıldan fazla bir süredir uçurtmalar uçmaktadır. Dünya uçurtma müzemizde uçurtmacılıkta çok önemli kişilerin yaptığı uçurtmalar ile uçurtmanın tarihini anlatan panolar bulunmaktadır. Az sayıda da farklı ülkelere ait uçurtmaları sergiliyoruz, bugün burada yaptığınız Türk uçurtmasını ve bize bıraktığınız müze logolu tişörtünüzü de burada sergileyerek dostluğumuzu pekiştireceğiz.

Türkiye’de uçurtma ile ilgili yaptığınız çalışmaları internetten okuduk ve sizi çok başarılı bulduk, kutluyoruz. Uçurtma kültürü çocukların ve herkesin bilmesi gereken önemli ve güzel bir kültürdür, bundan dolayı sizi tebrik ediyoruz, ayrıca ülkenizde uçurtma müzesi kuracak kadar koleksiyona sahip olmanızda çok önemli, biz sizinle dostuz, sizi seviyoruz” dedi

Ben de kendisine cevaben;

“Dünyanın uçurtma başkenti olarak bildiğim Wei-fang’daki Dünya Uçurtma Müzesini ziyaret etmek benim için çok özel bir olay. Ülkemde yıllardır uçurtmacılık konusunda pek çok faaliyet gerçekleştirdim, bunlardan birisi de uçurtma müzesini kurmaktı ve Allah onu da bana nasip etti, bugün uçurtma müzesini kurmaya karar verdiğim andan sonraki en önemli işi yaptığımı düşünüyorum. Bugün burada olmak, Dünya Uçurtma Müzesini gezmek, yöneticileriyle tanışmak, ülkemdeki uçurtma faaliyetlerini onlara anlatmak gerçekten benim için tarifi zor bir duygu. Burada gözlemlediğim bazı konuları kendi müzemde de uygulayarak ziyaretçilerin uçurtma kültürünü daha iyi anlamalarına yardımcı olacağım. Bugün benim hayatımın içindeki en özel günlerden biri olduğunu düşünüyorum. Diye cevapladım. Liu Zhiping ile birlikte yaptığım müze gezisi sonrasında müze ziyaret sertifikası verildi ve hatıra fotoğrafları çektirdik.

Uçurtma müzesinden çıktıktan sonra müze önündeki büyük meydanı gezmeye başladık, bu meydanın “Dünya Uçurtma Meydanı” adını taşıdığını ve çeşitli uçurtma kurumlarının plaketlerinin mermer kaideler üzerinde sergilendiğini anlattı Zhiping. Ben de meraklı gözlerle bütün plaketleri incelemeye başladım, 7 veya 8 plaket ancak görmüştüm ki, bir plaketin önünde kalakaldım. İncelediğim plaketlerden biri olan karşımdaki 60×90 ebatlarındaki plaketin üzerinde Çin’ce ve İngiliz’ce “İstanbul Uçurtmacılar Derneği” yazıyordu. Zhiping’e dönerek “Bunu ne zaman ve hangi kriter çerçevesinde buraya koydunuz” dediğimde plaketlerin hikayesini dinledim.

2006 yılında Wei-Fang belediyesi tarafından (O günkü değerle 1.250 Milyon TL karşılığı) bir bağış yapılarak uçurtma müzesi baştan aşağı yenilenmiş, bu yenilenme esnasında uçurtma müzesi önündeki dev alanda da yenilenme çalışması yapılarak bu plaketler alana yerleştirilmiş. Uluslararası uçurtma festivallerine imza atan uçurtma kurumları kriteri değerlendirmesi çerçevesinde İstanbul Uçurtmacılar Derneğinin de listeye girmesi uygun görülmüş. Hem derneğimiz, hem de ülkemiz adına dünya uçurtma başkentindeki bu plaket bizim için gurur vesilesidir.

Liu Zhiping ile Wei-Fang’daki uçurtma mağazalarının olduğu semte gittik, muhteşem uçurtmalardan oluşan yüzlerce uçurtma mağazasını bir arada görmek beni çok heyecanlandırmıştı. 4-5 Mağazaya uğrayarak uçurtma müzesinde sergileyebileceğim, Çin uçurtma kültüründen onlarca uçurtma aldım, uçurtma imalat bölümüne girerek incelemelerde bulundum, uçurtma müzesi içindeki atölyede değerlendirebileceğim konular hakkında bilgiler edindim ve 100’den fazla uçurtma alarak Wei-Fang’a veda ettim